ikona whatsup ikona viber    

Telefon   +48 509 033 302  

Telefon   +48 501 481 141 

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Praktyczne sposoby mocowania i zabezpieczania ładunków w ciężarówkach

Zabezpieczenie ładunku przewożonego samochodem ciężarowym jest niezmiernie istotne dla bezpieczeństwa wykonywanego transportu. Dotyczy to zarówno usytuowania ładunku w pojeździe, jak i jego unieruchomienie w taki sposób, by podczas awaryjnego hamowania, pokonywania zakrętów, czy ostrych zjazdów i podjazdów, ładunek nie mógł się przemieścić. Oto kilka technik zabezpieczania ładunku.

Podstawowe zasady mocowania ładunków w samochodach ciężarowych

Zasadniczo metody mocowania ładunku można podzielić na dwie kategorie – kształtową i siłową. W pierwszym przypadku stabilizuje się ładunek poprzez ustalenie jego pozycji, zaś w drugim poprzez wzmocnienie siły tarcia

Zabezpieczanie ładunków w samochodach ciężarowych

Podejścia te można stosować osobno, bądź w dowolnych kombinacjach, co sprawia, że technik mocowania ładunków jest całkiem sporo. Warto przy tym zaznaczyć, że potoczne przekonanie, że sam ciężar ładunku wystarczy do jego stabilizacji w czasie transportu, jest błędne i skutkuje poważnymi konsekwencjami w razie wypadku, a nawet w sytuacjach wcześniej opisanych, jak ostry zakręt, czy podjazd albo zjazd ze stromego nachylenia.

W jaki sposób zabezpieczać ładunek przed przesuwaniem na czas transportu?

Wytyczne dotyczące prawidłowego zabezpieczania ładunku w transporcie drogowym opisane są w europejskiej normie PN-EN 12195-2, obowiązującej także w Polsce. Najczęściej stosowanymi technikami zabezpieczania ładunku w samochodach ciężarowych są:

  • Ryglowanie – inaczej osadzenie, unieruchomienie. Wykonuje się je przy pomocy konstrukcji, czasem uzupełnianej przez dodatkowy osprzęt. Stosuje się, gdy ładunek jest wystarczająco sztywny.
  • Blokowanie – metoda wykorzystująca elementy konstrukcyjne jednostki ładunkowej, czyli ściany przednie i boczne albo burty skrzyni ładunkowej. Jeśli ładunek nie może się bezpośrednio opierać o ściany, albo pomiędzy elementami ładunku występują wolne przestrzenie, muszą one zostać wypełnione, na przykład za pomocą palet lub elementów dmuchanych.
  • Mocowanie za pomocą odciągów prostych, pętlowych lub przepasujących. Odciąg to element taki jak taśma, lina stalowa, lub łańcuch. Mają one za zadanie spiąć ładunek, albo przytwierdzić go do podłoża.
  • Mocowanie szpringowe jest to odmiana mocowania za pomocą odciągów, gdzie wykorzystuje się szpring przepasany przez naroże ładunku i dwa odciągi ukośne, albo w formie pętli przepasanej narożnie i zamocowanej do platformy ładunkowej dwoma odciągami.

Nie jest to lista wyczerpująca i odmian sposobów mocowania ładunków jest znacznie więcej. Niezależnie od wyboru techniki mocowania ładunku pamiętać należy, że ma ona służyć bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Warto łączyć różne techniki, aby ładunek został prawidłowo zamocowany i bezpiecznie dojechał do celu.